Fakta

Korn og helse

Korn og helse

Kosthold og kreft I Norge blir det hvert år registrert litt over 30 000 nye krefttilfeller, og omkring 225 000 lever i dag med sykdommen. På 80-tallet ble de første seriøse studiene som antydet at kostholdet hadde sammenheng med utviklingen av kreftsykdommer publisert. Det skapte stor debatt da forskere i USA antydet at så mye som 35% av kreftdødeligheten kunne vært unngått ved å legge om kosten. I dag kommer de mest omfattende og grundige rapportene fra World Cancer Research Found med støtte fra blant annet WHO. Forskere og vitenskapsmenn fra hele verden arbeider for å komme med anbefalinger som reduserer kreftrisikoen. En oppdatert versjon ble publisert i 2007 og antydet at ved å eliminere risikofaktorene fysisk inaktivitet, røyking og et usunt kosthold vil man kunne redusere antall nye krefttilfeller med opptil 50%. Et kosthold som er med på å senke risikoen for utvikling av kreft er blant annet inntak av matvarer med fiber, fullkornsprodukter, folat og selen. Fiber er dokumentert å ha en overbevisende sammenheng med å redusere kreftrisiko, spesielt kreft i tykk- og endetarm og i magesekken. Helsedirektoratet anbefaler at vi daglig inntar mellom 25-35 g fiber, eller ca. 14 g per 1000 kcal. Fiberrike varer er blant annet grove kornprodukter fra bygg og havre, fullkornsprodukter og grove brød/knekkebrød. Selen er et sporstoff som har vist seg å ha en gunstig effekt med å minske risikoen for kreft i tarm, lunge og prostata. Den har en viktig funksjon i antioksidantforsvaret vårt og finnes i nøtter, fisk og kornprodukter. Bygg inneholder tre ganger så mye selen som havre og tas lettere opp i tarmen enn selen fra fisk. Folat er et vannløselig B-vitamin som er nødvendig i cellenes biokjemi ved dannelse av DNA. Det reduserer risikoen for kreft i bukspyttkjertelen og finnes i grønne grønnsaker, bygg og havre.   For enkelte eldre mennesker med begrenset tyggekapasitet, eller små barn kan det være vanskelig å få dekket det daglige behovet for kostfiber. Løsningen kan være å tilsette rent byggfiber i yoghurt, smoothie, eller drysse over ferdigkokt grøt. Korn i treskål   Kilder: Helsedirektoratet 2014, Drevon CA, Blomhoff R, Mat og medisin. 6. utgave, Høyskoleforlaget 2012, World Cancer Research Fund. Food nutrition, physical activity and the prevention of cancer, 2007, FHIb (Folkehelseinstituttet) Fakta om kreft 2013.
Del med andre

Relatert

innhold

Meld deg på vårt

nyhetsbrev