Fakta

Kolesterolsenkende mat

Kolesterolsenkende mat

Forskning viser at betaglukan fra bygg reduserer kolesterolnivået i blodet. Høyt kolesterol er en risikofaktor for å utvikle hjertesykdom.  Et fiberrikt kosthold rikt på fullkorn, frukt, bær og grønnsaker og fisk er viktig for å redusere risiko for hjerte- og karsykdom. I tillegg anbefales det et lavt inntak av salt og daglig fysisk aktivitet. For å oppnå den gunstige virkningen betaglukan har på kolesterolet, må man ha et daglig inntak på 3 g betaglukan fra bygg. Flere faktorer spiller en rolle for reduksjon av kolesterolnivå i blodet ved inntak av betaglukan fra bygg.  Det ser spesielt ut til å være verdien av LDL, det dårlige kolesterolet, som minker, men også totalkolesterolet. For detaljert beskrivelse av hvordan betaglukan fra bygg reduserer kolesterolet, se www.duga.no/helse. Oppskriftene her på bloggen er utviklet med tanke på et sunt kosthold for hele familien, og følger norske helsemyndigheters anbefalinger for et sunt kosthold. Oppskriftene er utviklet av ernæringsfysiologer, kokker og matentusiaster. Kilder: Efsa 2470, AbuMweiss et al 2010, Behall et.al 2004 (1), Behall et al 2004 (2), Van horn et al 2008, Slavin et al 2001, Helsedirektoratet 2011
Del med andre

Relatert

innhold

Meld deg på vårt

nyhetsbrev