Spørsmål og svar

1

  1. Er det gluten i Duga-produkter?
    Ja, bygg inneholder på lik linje med rug, proteiner som ligner på glutenproteiner.
  2. Er betaglukanet kunstig tilsatt?
    Nei. Betaglukan finnes naturlig i bygg.
  3. Hva er forskjellen på betaglukan fra gjær og fra bygg?
    Betaglukan fra bygg har dokumentert positiv helsegevinst ved at det senker/forebygger høyt kolesterol og virker forebyggende mot diabetes type 2 ved at det senker blodsukkerstigningen etter et måltid. Det forskes også på om betaglukan fra bygg har en immunstimulerende effekt på tarmen.
  4. Hvorfor er det ikke økologisk?
    Økologisk dyrket korn har ingen ernæringsmessige fordeler fremfor konvensjonelt dyrket korn, ref. Vitenskapskomiteen, Mattilsynet.Omlegging til økologisk produksjon har en karenstid på flere år, samt at det gir vesentlig lavere avlinger. Dette kan vi ikke vente på og vi er avhengig av å kunne opprettholde et bra avlingsnivå for dekke etterspørselen, samt at det ikke er tilgang på nok areal fra kontraktsdyrkere med økologisk kornproduksjon.Korn dyrket økologisk gjøres av ideologiske grunner etter en følelsesmessig overbevisning. I tillegg bør økologisk kornproduksjon gjøres i kombinasjon med husdyrhold for å få tilgang til nok plantenæring gjennom husdyrmøkk. NMB er mer opptatt av kortreist og bærekraftig planteproduksjon med god resurs- og arealutnyttelse til det beste for miljøet.
  5. Er kornet genmodifisert?
    Duga byggkorn er GMO-fritt, altså ikke genmodifisert.
  6. Er det rester av plantevernmidler i kornet?
    NMB benytter svært lite plantevernmidler i sin produksjon av matbygg. Det legges stor vekt på god agronomi og integrert plantevern. Dette innebærer at jorda pløyes for å sanere mest mulig ugress og frøoverførte soppsykdommer. Såkornet analyseres slik at vi har dokumentasjon på at det er friskt og fritt for plantesykdommer. Dersom kornet blir utsatt for feltsmitte (soppsporer som kommer med vind) i løpet av vekstsesongen vurderes bruk av plantevernmiddel dersom dette ansees som nødvendig. Alle produsentene fører sprøytejournal og alle tiltak som blir utført i vekstsesongen, fra såing til høsting, er dokumentert og alle behandlingsfrister overholdes. Det blir foretatt rutinemessige kontroller og analysene viser ingen rester av plantevernmidler.
  7. Kan man spise så mye man vil?
    I følge Helsedirektoratet bør karbohydrater (eksklusiv kostfiber) bør bidra med 50-60 prosent av energiinntaket. Inntaket av kostfiber bør for voksne være 25-35 gram/dag. Anbefalingen innebærer for de fleste en økning av både karbohydrat- og kostfiberinntaket. Økningen bør skje i form av naturlig karbohydrat- og fiberrike matvarer, som grove kornvarer, poteter, grønnsaker, frukt, bær og nøtter.
  8. Hvorfor kun 3 gram betaglukan?
    EFSA har satt 3 gram betaglukan per dag for at man skal oppnå den gunstige helseeffekten på kolesterolnivåene i blod. Dette er altså satt som en nedre grense, man har ikke funnet noe negativt ved et høyere inntak av betaglukan fra bygg per idag.
  9. Tåler små barn betaglukan?
    Ja. Betaglukan er en type løslig fiber. Forskning vise at barn i dag får i seg for lite fiber. Matvarer rike på betaglukan bør derfor inkluderes i kostholdet til barn så vel som voksne. Bygg sikrer jevn blodsukkerstigning, og er viktig for energinivå og konsentrasjon gjennom dagen.
  10. Kan man få for mye betaglukan?
    Ifølge Nordic Nutrition Recommendations er 50 gram kostfiber per dag satt som øvre grense. Øvre grense spesifikt på kostfiberet betaglukan er ikke satt.
  11. Kan man få for mye kostfiber?
    Dersom man spiser kostfiber som finnes naturlig i kosten innebærer det at man får i seg varierte mengder kostfiber. Med andre ord vil det si at man ikke får i seg for mye av spesifikke fiberkomponenter. Ifølge Nordic Nutrition Recommendations er 50 gram kostfiber per dag satt som øvre grense. Spiser man syntetiserte fiberkomponenter er det lettere å komme opp i øvre grense. Et høyt inntak kan hemme tarmens absorbsjon gjennom å binde næring og energi som følger med avføringen.
  12. Kan barn under 2 år spise bygg?
    Matvarer rike på kostfiber metter godt. Man skal derfor være klar over at dersom barn under 2 år spiser mye kostfiber kan de bli for fort mette å ikke få i seg den tilstrekkelig mengden energi som de burde. Dette kan da resultere i at de får i seg for lite mat å ikke legger på seg nok. Det er likevel stor variasjon i mengden fiberrik mat barn tåler. Noen barn kan også reagere med løs eller hard avføring.
  13. Hvor høyt er fiberinnholdet?
    Bygg har et svært høyt innhold av kostfiber. Innholdet varierer noe fra produkt til produkt, og står beskrevet på emballasjen.
  14. Finnes det andre typer fiber i Duga bygg?
    Bygg inneholder flere typer fiber, deriblant fiberet arabinoxylan, som det også forskes mye på med tanke på positive helseeffekter.
  15. Hvorfor hever deigen så dårlig med byggmel?
    Proteinene i bygg har ikke den spesielle evnen til å danne glutennettverk. Man må derfor inkludere hvete i bakingen for at deigen skal heve. 40- 60% bygg i deigen gir et saftig og fint resultat. Hele korn og flak gir et smakfullt og saftig resultat. Byggmel egner seg godt i tortillas da bygg gir et mer elastisk resultat. Bygg kan brukes i grøt, suppe, vafler, pannekaker, middagstilbehør og bakverk som ikke trenger heving, slik som knekkebrød og scones.
  16. Hva er nakenbygg?
    I motsetning til andre byggsorter som dyrkes i Norge er dette en skall-løs sort, et såkalt nakenbygg. Byggkornet mister skallet under tresking, og hele kjernen med alle de gode helsekomponentene kan benyttes til mat. Dette gir en helt unik råvare med helsemessig effekt.
  17. Hvordan er innholdet av jern i Duga bygg?
    Duga byggkorn er rikt på jern, også sammenlignet med andre kornsorter.
  18. Er det mer antioksidanter i bygg enn i andre kornslag?
    Bygg er en kornsort som er rik på antioksidanter sammenliknet med andre kornsorter. Man kan faktisk sammenligne innholdet av antioksidanter i bygg med blåbær.
  19. Bruker dere konserveringsmidler?
    Nei, det er ikke konserveringsmidler i produktene.
  20. Er det forskjell på bygg?
    Ja, det finnes flere ulike byggsorter som alle gir noe ulikt næringsinnhold.
  21. Hvorfor er Duga bedre enn annet rimeligere bygg?
    Duga bygg er rikere på kostfiberet betaglukan som gir oss en unik helsegevinst. Duga er spesielt utviklet med tanke på smak og ernæring for mennesker.
  22. Kan kolesterolinnholdet bli for lavt dersom jeg spiser mer enn 3 gram?
    Nei. Man har sett at 3 gram betaglukan eller mer har svært gunstige effekter på kolesterolnivåene I blod. Det vil ikke kunne bli for lavt.
  23. Hvorfor skal jeg spise bygg?
    Bygg gir en rekke svært gode helseeffekter som gjør dette til en matvare vi anbefaler som en del av et sunt kosthold. Duga har god effekt på kolesterol og blodsukker, og holder deg mett lenger. Det er også rik på antioksidanter, og inneholder gunstige fettsyrer og verdifulle næringsstoffer som er godt for kroppen.
  24. Hva er så spesielt med Duga byggkorn?
    Duga byggkorn har et naturlig svært høyt innhold av kostfiberet betaglukan. Det er også svært rikt på antioksidanter, og inneholder gunstige fettsyrer og verdifulle næringsstoffer som er godt for kroppen.
  25. Det er havre som er det sunneste kornslaget, er det ikke?
    Havre er helt klart en sunn kornsort. Duga bygg har likevel en høyere andel betaglukan i seg, samtidig som den er rikere på antioksidanter.
  26. Hva må jeg spise for å oppnå helseeffekten og hvor finner jeg oppskriftene?
    Produktene du finner på Coop er utviklet med tanke på at du lett skal oppnå anbefalt inntak av betaglukan gjennom et måltid. Du finner oppskrifter og mer informasjon blant annet på www.duga.no
  27. Bygg er ikke godt, og det er vanskelig å bake med byggmel. Hva kan jeg gjøre med det?
    Duga Bygg er utviklet med tanke på mat og helse for mennesker, og har en mild og rund smak som hele familien liker. Bygg hever ikke, og kan derfor ikke benyttes alene i gjærbakst. Man må derfor inkludere hvete i bakingen for at deigen skal heve. 40- 60% bygg i deigen gir et saftig og fint resultat. Hele korn og flak gir et smakfullt og saftig resultat. Byggmel egner seg godt i tortillas da bygg gir et mer elastisk resultat. Bygg kan brukes i grøt, suppe, vafler, pannekaker, middagstilbehør og bakverk som ikke trenger heving, slik som knekkebrød og scones.
  28. Jeg går på lavkarbo, er det da noe grunn til å spise bygg?
    Bygg har lav GI og er rik på kostfiber og betaglukan. Å spise bygg som en del av kostholdet vil derfor kunne ha en rekke gunstige helsegevinster som å redusere risiko for forstoppelse, tykk- og endetarmskreft, redusere risiko for utvikling av diabetes, høyt kolesterol og overvekt. Bygg gir også en god metthetsfølelse som varer lenge. Vi vil derfor anbefale å ha bygg som en del av et sunt og variert kosthold.
  29. Jeg har kuttet ut karbohydrater og gått ned mye i vekt. Hvorfor skal jeg begynne å spise bygg?
    Bygg har lav GI og mye kostfiber og betaglukan. Dette gjør at du vil få en jevn blodsukkerstigning etter å ha inntatt matvaren. I tillegg inneholder bygg lite fett, er rik på vitaminer, mineraler og sporstoff og har vist seg å gi flere gunstige helsegevinster. Bygg gir også en god metthetsfølelse som varer lenge. Derfor kan vi anbefale bygg i et sunt og variert kosthold.
  30. Hvorfor er bygg bedre enn rug, spelt, hvete og havre?
    Duga byggkorn har et naturlig svært høyt innhold av kostfiberet betaglukan til sammenlikning med andre kornsorter. Det er også rikt på antioksidanter, og inneholder gunstige fettsyrer og verdifulle næringsstoffer som er godt for kroppen.
  31. Hvorfor er Duga bygg sunnere enn annet bygg?
    Duga byggkorn har et svært høyt innhold av kostfiberet betaglukan til sammenlikning med andre byggsorter. Det har også en rund og mild smak, sammenlignet med andre byggsorter, som gjør det lett å like og inkludere i et variert kosthold gjennom dagen.
  32. Hvorfor er bygg sunt?
    Bygg er høyt på kostfiberet betaglukan som bidrar til å senke kolesterolet og redusere blodsukkerstigningen etter et måltid. Dermed kan det virke forebyggende mot hjerte og kar sykdom og diabetes type 2. Bygg er også rikt på kostfiber generelt. I dag ligger gjennomsnittlig inntak langt under anbefalingene fra helsedirektoratet og bygg vil derfor enkelt kunne øke mengde kostfiber I ditt kosthold. Pga den høye andelen kostfiber kan bygg virke forebyggende mot overvekt, forstoppelse, diabetes type 2, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, tykk- og endetarmskreft.
  33. Kan alle spise Duga produkter?
    Ja, alle som ikke har cøliaki kan spise Duga produkter.
  34. Hvordan påvirker betaglukan kolesterolet?
    Inntak av betglukan gir økt utskillelse av gallesyrer. Det skjer ved en økt viskositet i tarm som igjen fører til tregere ventrikkeltømming. Gallesyrer blir tatt med ut i avføringen. Nye gallesyrer produseres ved å omdannes via kolesterol. Dette vil dermed redusere kolesterolverdiene våre. Det har blitt sett at det er mest LDL kolesterolet, altså det dårlige kolesterolet, som reduserer mest. Total kolesterolet vil også reduseres.
  35. Hvordan påvirker betaglukan blodsukkeret?
    Betaglukan virker blant annet ved at det gir økt viskositet i tarm. Dette fører til at fordøyelsen av ulike næringsstoffer går noe langsommere. Stivelsesrike matvarer som nedbrytes i tarm vil dermed går tregere over til blod som igjen fører til en langsommere blodsukkerstigning.
  36. Hva kan jeg kombinere Duga byggkorn med for å få et komplett måltid for å redusere kolesterol?
    Hjertevennlig kosthold er mat som inneholder lite mettet fett, rikt på grønnsaker og frukt, omega 3, fisk og kostfiber. Kombiner derfor gjerne Duga byggkorn med disse matvarene dersom du har utfordringer med høyt kolesterol.
  37. Hva kan jeg kombinere Duga Byggkorn med for å få et komplett måltid for å redusere blodsukkerstigningen?
    Kombiner gjerne Duga byggkorn med matvarer som er rike på kostfiber, mye grønnsaker, fisk og magert kjøtt.
  38. Kan man erstatte medisiner med Duga bygg?
    Nei.
  39. Hvor effektiv er Duga bygg?
    Det er vitenskapelig bevist at dersom man spiser 3 gram betaglukan fra bygg hver dag kan det forebygge/ senke høyt kolesterol. Ved Duga bygg skal det være enkelt for deg å oppnå den daglige anbefalte grensen slik at du kan oppnå positive helsegevinster. Hvor lang tid før man merker resultat avhenger fra person til person.
  40. Hvilke næringsstoffer i bygg er bra for meg og hvorfor?
    Bygg har et høyt innhold av kostfiber og betaglukan. Forskning viser at betaglukan fra bygg reduserer og forebygger høyt kolesterol og diabetes type 2. Den høye andelen kostfiber som finnes i bygg gir også unike helsegevinster ved at det kan forebygge overvekt, forstoppelse, bedre tarmfunksjon, reduserer risiko for utvikling av tykk- og endetarmskreft. Bygg inneholder også fotokjemikalier, herav antioksidanter. Bygg er dessuten rikt på B- og E- vitaminer og sporstoffene jern og sink. B-vitaminene har en viktige funksjon i stoffskiftet og er involvert i nedbrytningen av fett, proteiner, karbohydrater og dannelsen av røde blodlegemer. E-vitamin er en kraftig antioksidant som beskytter kroppen mot skadelige radikaler. Jern er blant annet nødvendig for oksygentransport i kroppen. Sink er viktig for hud og immunforsvar.
  41. På pakkene star det at kornet må varmes fort opp for å bevare betaglukanet. Hvorfor det?
    Ved væsketilførsel og oppvarming ødelegger kornets egne enzymer betaglukanmolekylene og en nedbryting av betaglukanet vil skje. Denne nedbrytingen stoppes ved temperaturer over 80 grader, og kornet kan da både stekes og kokes uten å miste den gode egenskapen sin. Vi anbefaler derfor en så rask oppvarming som mulig, og så kort heveprosess som mulig.
  42. Hvorfor skal jeg velge bygg fremfor havre?
    Bygg inneholder mye kostfiber og svært høy på kostfiberet betaglukan. I tillegg er bygg rikt på antioksidanter, vitaminer, mineraler og sporstoffer.